Pages

Friday, May 21, 2010

Lupa lagi...

Dalam 20 bende yang anda kene ingat, berapa bende je yang anda boleh ingat...?? ok, contohnye anda nak pegi Tesco.. nak kene beli 20 bende macam-macam, segala barang dapur, sabun mandi dah abes, deodarant lah, susu anak lah, bahan2  nak buat dadih lagi, max kleen 9, softlan, ish macam-macam lagi lah.... boleh ingat ke..?? ader orang bole ingat... tapi saya adalah antara golongan orang2 yang mudah lupa... ooppss, buka mudah lupe diri ok... susah nak ingat... lagi2 lepas dah beranak dua...cepat benor lupe... kene buat senarai apekebenda kene beli.. baru la tak merapu-rapu bile pegi Tesco... kalau tak buat list, silap2 balik rumah tepuk dahi lupe itu lah, lupe ini lah...


Jadi, saya telah meng-Google "penyakit lupa".... dan ini yang saya dapat...


ANTARA PENYEBAB PENYAKIT LUPA :


Makan kepala ikan
emm rasenye.. saya memang tak makan kepala ikan... termakan mungkin la kot... hahaha.. kepala ikan bilis...

Makan organ dalaman binatang
seperti hati, limpa, jantung, perut dan yang seumpamanya melainkan atas nasihat doktor untuk keperluan kesihatan. owh.. tak boleh yer..??? tapi mase sekolah dulu memang tak makan pon bende2 tuh... walaupun hati dan pedal ayam memang fevret.. kene plak masak kicap... fuuhhh laju je 2 pinggan nasik pon bole habes.... kan bagus utuk menambah darah... betol ke..??

Makan makanan yang tercemar oleh semut
jangan makan yer... kalau nampak ade semut dalam makanan tu... semut dipercayai mengandungi sejenis kimia yang menyebabkan daya ingatan menjadi lemah... kalau tak salah saya, makruh makan makanan yang tercemar oleh sang semut tu... betul kan yer kalau saya salah...

Jangan makan berlebihan
makan semasa lapar berhenti sebelum kenyang... Cukup... Makan biar kerap tetapi sedikit... ceywahhh..

Jangan minum air antara suapan makan
maksudnya, jangan minum sebelum anda selesai makan... orang tua-tua kate makan jangan berulam air... nanti perut buncit... cepat lupe pulak...

Melihat gambar lucah
yang ini memang sah! sebab bile kite tengok gamba lucah, hati jadik gelap... bile hati gelap, susah nak ingat... ape yang kite dah ingat pon boleh hilang... macam kita reformat komputer...

Gegaran yang kuat kepada kepala
seperti tinju, gusti dan sebagainya. Pergaduhan / berkelahi sesama sendiri dengan memukul kepala juga boleh menyebabkan penyakit lupa. Gegaran di kepala yang kuat dan terlalu kerap akan mengakibatkan kadar sejenis bahan kimia yang dipanggil `dopamin' akan berkurangan di dalam sel-sel otak. Lalu mengakibatkan daya ingatan yang lemah dan otot-otot yang kurang bermaya.


ok.. itu je untuk kali ni... nanti kite cari pulak macamane nak kuatkan ingatan....

2 response:

sirna said...

saya pun suka lupa...siap boleh lupa nak buang air, tahap gaban punya pelupa

Nurzairul Isma said...

hahahaha... uish tu mmg tahap gaban dah tu...

Related Posts with Thumbnails