Pages

Tuesday, March 09, 2010

Kenapa mama cepat marah?? ~chap 1

Nama saya Muhammad Danish Merican bin Mohd Firdaus Merican... Kebelakangan ini mama saya cepat marah... Saya selalu dengar papa kata, "rilex la maa.. jangan marah2".. 2,3 hari ni saya buat permerhatian ke atas mama saya.. Saya jadi Dr. Danish sekejap... dalam pemerhatian saya, saya dapat kenalpasti beberapa perkara yang buat mama saya cepat naik angin... *mama, sori yer*

pertama... mama marah sebab dia penat... apa yang saya perhatikan, bila mama penat je, mama memang cepat naik darah.. bila mama start marah2 tu saya tau mama penat...

kedua.... kenapa mama penat? saya tengok mama macam tak buat apa je... masak pun bibik yang masak... *tapi, kalau mama masak.. sedap..* hehehe.. ok2.. balik semula cerita pasal kenapa mama penat.. saya rasa mama penat sebab mama kata mama tak cukup tidur... saya tanya mama... mama kata.., mama memang tak suka kalau tidur dia diganggu.. mama kata, saya selalu bangkit malam mengigau kemudian nangis2... mama kata bingit telinga mama dengar budak nangis malam tak henti2... mama kata lagi...lepastu bila mama dah tidurkan balik.., saya bangun lagi dalam pukul 1pg, 5 pg... kepala mama jadi pening bila bangun tidur bangun tidur macam tu... mama kata mama penat.. nak kena bangun jaga adik lagi..  saya rasa kesian dengar cerita mama.. tapi nak buat macamana.. saya pun tak sedar...

bila pagi saya bangun pukul 6 pagi... huuhhhh mama selalu mengeluh.. baru nak tidur dah kena bangun.. sebab mama nak siap pegi keje pulak... bila saya bangun, saya terus ajak mama mandi, walaupun mama kata kejap.. saya terus ajak mama tanpa henti... nak tak nak mama kena bangun jugak mandikan saya... sebelum pegi mandi, mama selalu siapkan baju dan seluar saya.. kadang2 lepas mandi, bila mama nak pakaikan saya baju, saya tak suka dengan baju atau seluar yang mama dah ambik tu.. jadi saya mintak mama tuka baju or seluar lain pulak.. nanti mama suruh jugak pakai baju or seluar tu.. saya taknak dan saya menangis lagi... mama kata, "tension nyeeeeee".....

dah selesai satu perkara, belum sempat mama tarik nafas lega.. adik pulak bangun... mama kena mandikan adik pulak... lepastu siapkan adik, susukan adik... lepastu letak adik sekejap sambil mama pulak bersiap nak pegi kerja.. sambil bersiap, adik pulak merengek *adik pulak takleh letak sekejap*... mama biarkan je dulu.. bila mama dah siap, baru mama angkat adik dan tidurkan dia... saya pulak mintak nak makan nasi.. *hari2 mesti mau nasi goreng* hermm selalunya bibik tolong suap saya... tapi kadang2 boring jgk bibik yang suap... saya nak mama jugak yang suap.. kalau mood saya ok, saya sendiri yang suap..

tiap hari mama bawak saya and adik pegi ofis.. di ofis, saya buat hal sendiri... adik pulak tidur, bangun, main, minum susu dan tidur balik.. kadang2 saya menyibuk kat mama saya.. gitulah rutin saya hari2 di ofis..

balik dari ofis, papa selalu bawak kami jalan2... saya tengok mama happy je bila papa ajak pegi jalan2.. hilang penat seharian dia melayan saya dan adik... kalau mama tak mandikan saya di ofis, balik rumah mama kena mandikan saya... kadang2 saya mandi ngan papa... relax sikit mama saya.. time tu boleh la mama buat apa2 yang patut...

bila malam, bila saya dan adik dah tidur.., mama lipat kain, iron baju, dan layan facebook *hehehe*... sambil tengok tv...kalau mama rajin lagi, mama kemas2 sikit bagi nampak tak semak sangat... *mama tak suka semak-semak,kalau mama nampak semak-semak, mama start membebel*

kalau mama tak rajin..., mama baring je... tak sampai baper minit mama pun tertidur....

amacam??

noti tak saya?

0 response:

Related Posts with Thumbnails